تماشاي طلوع و غروب خورشيد بر بي‌كرانه دريا
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 21
نویسنده : مولوی
باز هم موسم سفر است و دل‌كندن از دياري و دل سپردن به دياري ديگر، حتي اگر فقط چند روز باشد.

زمستان كه مي‌آيد، قصد جنوب كنيد. سرزمين روياهاي آبي، غوطه‌ خوردن در آب، بازي با موج خورشيد، تجربه شن‌هاي نرم در زير پا. وقتي زمستان مي‌رسد، وقتي مي‌تواني در ماكو و كلاردشت و چهارمحال و ياسوج، در ميان تلي از سكوت برف غرق شوي يا به ياد روزهاي كودكي آدم‌برفي بسازي، درست همان وقت شايد دلت بهار بطلبد يا دلت براي پس‌كوچه‌هاي پرشكوفه، براي آفتاب فروردين، براي روزهاي سرشار از سبزي و طراوات ارديبهشت و براي نيمه‌گرماي خردادماه تنگ شود. آن‌وقت به خودت بگو كه من به استقبال بهار مي‌روم. نقشه خوش‌نقش ايران را باز كن و كرانه‌هاي جنوب و ساحل خليج هميشه فارس يا درياي عمان را جستجو كن؛ درياي عماني كه مي‌تواند تو را تا بي‌نهايت‌ها، آب‌هاي گرم دنيا و اقيانوس‌هاي بيكران دنيا پيوند دهد.

سيستان و بلوچستان سرزمين رازها و رمزها

خيلي دورتر از پايتخت، سرزميني است كه اديبان و پهلوانان آن را به نام سرزمين رستم‌دستان مي‌شناسند، سرزميني كه از يك‌سو پيوسته با كوير است و از سوي ديگر آرميده بر بستر درياي بيكران عمان قرار دارد، سرزمين سوزن‌دوزي، سرزمين نخل‌هاي سر به فلك‌ كشيده، سرزمين كوه سرافراز تفتان و سرافراز هميشه بهار چابهار.

شايد باور نكنيد كه بگوييم پس از تقسيم استان خراسان كه تا همين چند سال پيش بزرگ‌ترين استان كشور به شمار مي‌رفت، ديگر مشكل است كه بگوييم بزرگ‌ترين استان كشور كدام استان است، استان كرمان يا استان سيستان و بلوچستان؟ به سبب اين‌كه وسعت اين دو استان بسيار نزديك به هم است، اما آنچه مسلم است سيستان و بلوچستان با تنوع فرهنگي، قومي و مذهبي‌اش يكي از گسترده‌ترين استان‌هاي كشور محسوب مي‌شود، استان نخست يا استان دوم.

به سبب گستردگي و وسعت سيستان و بلوچستان، به همان نسبت تنوع طبيعي نيز در اين استان مشاهده مي‌شود، از ريگزارهايي كه نماد مناطق كويري ايران است تا ساحل متنوع و غروب‌هاي زيبا، كشتزارهاي موز، نخلستان‌هاي خرما، درياچه هامون و....

از اين همه تنوع بگذاريد به شهر بندر و بهار، چابهار سفر كنيم!

يك غروب دل‌انگيز كنار درياي عمان

چابهار، شهري متفاوت است؛ شهري كه تمايز از نامش هويداست. چابهار يعني شهر هميشه بهار، شهري با چهارفصل بهار. نيمه دوم سال آب و هوا كاملا بهاري است و در نيمه نخست سال و در سال‌هاي گرم نيز تابستان‌هايش به نسبت ساير شهرهاي بندري جنوب متعادل‌تر و دلنشين‌تر است و به سبب رطوبت بالا و شرايط آب و هوايي گرما به نسبت كمتر است.

شايد در هيچ كتابي نوشته نشده باشد، اما نظاره نشستن طلوع و غروب خورشيد بر بيكرانه دريا، بي‌ترديد يكي از زيباترين جاذبه‌هاي طبيعت است كه مي‌تواند ساعت‌ها وقت گردشگران علاقه‌مند را به خود اختصاص دهد و ساحل چابهار در كنار درياي عمان با بامدادهاي آرام و غروب‌هاي آتشين يكي از زيباترين ساحل‌ها براي همين منظور است.

ساحل درياي چابهار از جهات ديگر نيز ارزشمند است. با توجه به گونه‌هاي متنوع سواحل چابهار، بويژه در شش ماهه دوم سال از اين سواحل مي‌توان به عنوان يكي از پايگاه‌هاي اصلي ورزش‌هاي آبي بهره جست و چنان‌چه شرايط مناسب سفر به اين منطقه فراهم شود تا حد زيادي سواحل اين دريا در دو فصل پاييز و زمستان مي‌تواند جايگزين سواحل شمالي كشور شود.

پاييز، فصل تخم‌ريزي لاك‌پشت‌هاي سبز

لاك‌پشت سبز يكي از پنج گونه لاك‌پشت بومي منطقه خليج‌فارس و درياي عمان است كه زيست آن بيش از هر منطقه ديگري در چابهار مشاهده شده است و سواحل شني و آرام اين منطقه همه ساله در فصل پاييز ميزبان اين لاك‌پشت‌هاست. همان‌طور كه تخمگذاري لاك‌پشت‌ها در ساير سواحل مانند قشم يا شهرهاي ديگر اهميت دارد و از جمله جاذبه‌هاي جهانگردي محسوب مي‌شود، اين مساله در چابهار نيز از جمله جاذبه‌هاي منطقه محسوب مي‌شود. هر چند در مناطق مختلف چابهار، تخمگذاري لاك‌پشت‌ها مشاهده شده است، اما سواحل ماسه‌اي روستاي ساحلي كچو از جمله مناطقي است كه به عنوان يكي از مهم‌ترين مناطق تخمگذاري لاك‌پشت‌ها ثبت شده است.

تا پيش از اين به دليل عدم گستردگي مناطق شهري، لاك‌پشت‌ها براي تخمگذاري نياز به مناطق حفاظت‌شده نداشتند؛ اما هم‌اكنون باتوجه به گستردگي مناطق شهري و همچنين وجود ساير آلاينده‌ها و موانع در مناطق مختلف، جهت حفظ اين گونه بومي درياي عمان به نظر مي‌رسد مسوولان بايد تدابير لازم را براي ايجاد مناطق حفاظت‌شده تخمگذاري لاك‌پشت‌هاي سبز بينديشند.

جنگل‌هاي حرا

برخلاف آن‌كه همه ما جنگل‌هاي حرا را در قشم مي‌شناسيم، در مناطق مختلف سواحل خليج فارس و درياي عمان، جنگل‌هاي حرا پراكندگي دارند، از جمله اين‌كه در فاصله 150كيلومتري شرق چابهاركه به دليل تقسيم‌بندي سياسي از جمله مناطق شهرستان چابهار محسوب مي‌شود، در خليج گواتر جنگل‌هاي حرا به وسعت 200 هكتار وجود دارند. همچنين خور باهو در اين منطقه به عنوان بيستمين تالاب بين‌المللي كشوركه در فهرست كنوانسيون رامسر نيز به ثبت رسيده، واجد اهميت است.

نكته: برخلاف آن‌كه همه ما جنگل‌هاي حرا را در قشم مي‌شناسيم، در مناطق مختلف سواحل خليج فارس و درياي عمان، جنگل‌هاي حرا پراكندگي دارند، از جمله اين‌كه در فاصله 150كيلومتري شرق چابهار وجود دارد

جنگل‌هاي حرا براي ساكنان مناطق بومي از چند جهت با اهميتند، نخست اين‌كه به عنوان يك آب‌شيرين‌كن طبيعي عمل مي‌كنند و همچنين از فرسايش سواحل در مقابل امواج سنگين دريا محافظت مي‌كنند و علاوه بر اين در بسياري از مناطق از برگ‌هاي مانگرو براي تغذيه چارپايان استفاده مي‌شود. مزيت ديگر جنگل‌هاي حرا اين است كه فضاي مناسبي را نيز براي حضور انواع پرندگان بويژه پرندگان دريايي و ساير آبزيان فراهم مي‌آورند.

تالاب ليپار

در 15 كيلومتري شهر چابهار بعد ا‌‏‏‎ز روستاي رمين در مسير جاده‌اي ساحلي گواتر و در تنگه‌اي صخره‌هاي مشرف به دره‌اي سبز و زيبا قرار دارند كه از بالاي آن روستاي ليپار در ميان سبزه‌زارها پيداست. در ميان دو كوه كه فاصله چنداني با هم ندارند آب‌بندي ايجاد شده كه آب‌هاي سـرگردان اطراف را در خود جمع كرده و به آبگيري به طول 14 كيلومتر تبديل شده است.

در اين آبگير چشم‌نواز انواع بوته‌ها و درختچه‌ها از نوع گز و كلير و چش با چشم‌اندازي زيبا، منطقه‌اي بكر با اكوسيستم خاصي را به وجود آورده است. پرندگاني چون چنگر، فلامينگو، كشيم، انواع حواصيل، طاووس كن، باقرقره، تيهو، عقاب دشتي، خوتكا، منظره زايدالوصفي را به وجود آورده‌اند.

گل فشان‌هاي چابهار

تپه‌هاي گل‌فشان، يكي از نوادر دنياست كه تنها در 3 جاي دنيا مشاهده شده و حال اين دره نادر در دل چابهار جاي گرفته است. در20 كيلومتري روستاي كهير در مسير جاده تنگ ـ گالك به فاصله چند كيلومتري 3 تپه كوچك گل فشان به ارتفاع 20 ـ 10 متر وجود دارد كه 2 تاي آنها همانند تپه بوده و از چندين سال پيش غيرفعال شده و سومين آن كه هنوز فعال است، گلي سرد و طوسي رنگ از دهانه آن تراوش مي‌كند.

هم سياحت، هم تجارت

چابهار، معجوني از سياحت و تجارت و طبيعت است. اگر به آثار تاريخي علاقمنديد، قلعه تاريخي تيس، ساختمان قديمي تلگراف‌خانه چابهار و قدمگاه خضر از جمله آثاري هستند كه مي‌توانند توجه شما را جلب كنند و علاوه بر طبيعت و سياحت آثار تاريخي، چابهار محلي براي تجارت نيز محسوب مي‌شود و باتوجه به اين‌كه اين منطقه به عنوان منطقه آزاد به ثبت رسيده است، بخش مهمي از مسافران علاقه‌مندند در كنار سياحت و استراحت از تجارت و خريد نيز بهره‌مند شوند و حتي بخش مهمي از گردشگران كه جذب اين منطقه مي‌شود به دليل جذابيت‌هاي تجارتي اين منطقه نيز است.

چابهار، سرزمين دوردست‌ها

چابهار سرزمين دوردست‌هاست. يكي از موانعي كه تاكنون مانع گسترش همه‌جانبه گردشگري در چابهار بوده، همين موانع دسترسي به آن است.

مهم‌ترين راه مواصلاتي كه مسافران را از اقصا ‌نقاط كشور به چابهار مي‌رساند، هواپيماست و حتي به دليل دوري چابهار از مركز استان، زاهدان، بسياري از اهالي استان بويژه ساكنان مناطق شمالي استان براي سفر به مقصد چابهار از هواپيما استفاده مي‌كنند و همين موضوع به مساله‌اي چالشي براي ترويج گردشگري در چابهار تبديل شده است؛ البته در برنامه‌هاي عملياتي موجود بناست از مسير كرمان تا چابهار امكان سفر ريلي فراهم شود كه بي‌ترديد تحقق چنين برنامه‌اي به سبب اين‌كه دسترسي به شهر را تسهيل مي‌كند نقش مهمي در توسعه گردشگري اين منطقه مي‌تواند ايفا كند.

چابهار، حسي كه بايد تجربه كرد

آري، چابهار سرزمين دوردست‌هاست، سرزميني كه شايد سفر كردن به آن خيلي آسان نباشد؛ اما در كنار اين سختي، چابهار سرزمين فرصت‌ها نيز محسوب مي‌شود. سرزمين فرصتي براي دوستي و آشنايي با طبيعت، غروب‌هاي دل‌انگيز، سرزمين تخمگذاري لاك‌پشت‌ها و شايد باور نكنيد سرزمين كروكديل‌ها و تمساح‌ها، سرزميني در آستانه عمان، سرزمين انجيز معابد و فلامينگو و البته در كنار همه اينها سرزمين سوزن‌دوزي كه هنوز لباس‌هاي سنتي زنان بلوچ آن از جمله زيبايي‌هاي آن به‌شمار مي‌رود و شايد با سفر به اين شهر فرصتي پيدا كنيد كه با صنايع دستي اين شهر نيز بيشتر آشنا شويد.

خلاصه چابهار حسي است كه بايد آن را تجربه كرد و چه فرصتي بهتر از زمستان براي رفتن به اين سرزمين بهاري.

مريم چهاربالش / جام‌جم



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: